VAD  |  BOKA  |  KLASSER

VAD BETYDER YOGA?

Yoga betyder ”att förena, föra samman” enligt det fornindiska språket sanskrit, där förening syftar på att skapa en balans mellan kropp och själ/kropp och sinne. Kropp och sinne möts via rörelser, andningsteknik, koncentration och kroppskontroll. Våra tankar och känslor styr över våra handlingar och välmående, lika mycket som tvärtom.

Fördelarna med Yoga är många:

  • Frigörande av stress och minskad stelhet.

  • Bättre styrka och bättre koncentration.

  • Minskar spänningar i kropp och sinne.

  • Bättre sömn och bättre immunförsvar

ERBJUDS PÅ:

BOKNING AV YOGA PASS

Som medlem bokar du dig på samtliga Yoga-pass i appen WE Träning och Hälsa hittar du här:

 App Store och  Google Play

Är du INTE medlem och vill prova på ett Yoga-pass så mailar du till info@westadsangarna.se så hjälper vi dig.

VÅRA YOGAKLASSER

Se respektive klassbeskrivning nedan.

YOGA BASIC

För dig som är nybörjare eller för dig som vill upprepa grunderna. Vi går igenom de vanligaste positionerna i lugnt tempo och hur du hittar andningen i kombination med rörelsen. Klassen avslutas med en stunds avslappning. Passar alla åldrar och fysiska förutsättningar.

HATHA YOGA

Kraftfullhetens yoga, strävar efter att balansera kropp och sinne genom olika asanas (positioner) i kombination med aktiv andning. Vi skapar balans i kroppens energisystem för att uppnå ett fysiskt och psykiskt välmående. Hatha Yoga är egentligen grunden till den fysiska yogan.

VARM VINYASA YOGA

En flödande och dynamisk yogaklass där vi kopplar ihop asanas (positioner) med andningen, med syfte att mjuka upp, rena och stärka hela kroppen. Rummet värms upp till 27-28 grader. Tag gärna med en vattenflaska.

KUNDALINI YOGA

Räknas till en av de äldsta yogaformerna. Den passar för alla åldrar och fysiska förutsättningar. Vi arbetar med uthållighet, styrka, smidighet och koncentration Kundaliniyoga innehåller alla de delar som traditionellt ingår i yoga; kroppsställningar, rörelser, handpositioner, andnings- och fokuseringstekniker, mantran (ljud/vibrationer) och olika typer av meditationer.

WARM CORE STRENGTH VINYASA

En dynamisk flödande klass med fokus på bålen (mage, höfter, säte och rygg). Förbättrar din kroppshållning och andningsförmåga, förebygger skador och hjälper vid problem i nedre ryggen. Rummet värms upp till 27-28 grader. Tag gärna med en vattenflaska.

YIN YOGA

Här fokuserar vi på att lugna ner kropp, sinne och nervsystem så att du kan återhämta dig, finna hälsa, balans och livskraft.

PILATES

Pilates går ut på att återfå den naturliga hållningen i kroppen samt uppnå optimal styrka, smidighet, balans och uthållighet. Med pilatesträningen letar vi upp svagheterna och obalanserna och bygger upp kroppen igen. Korrekt utförd pilatesträning leder till ökad kroppsmedvetenhet, kontroll och balans.

RESTORATIVE

Här fokuserar vi på att lugna ner kropp, sinne och nervsystem så att du kan återhämta dig, finna hälsa, balans och livskraft. En meditativ och terapeitisk form av yoga där vi stannar riktigt länge i positionerna (15-20 min) med hjälp av stöd, kuddar, bolster, block och filtar.

SOMA MOVE

En holistisk fysträning som är atletisk men ändå mjuk. Här används kroppen som motstånd och underlaget som redskap. Hela passet är ett oavbrutet flöde av olika rörelsemönster där både styrka, kondition, rörlighet, stabilitet samt balans tränas. I Soma Movehämtar vi rörelser frånyoga, pilates och kampsport.

WARM DEEP OPENING VINYASA

Under passet fokuserar vi på att på ett terapeutiskt skonsamt sätt skapa utrymme och mjuka upp höfter med hjälp av bland annat mjuka flow-bollar. Vi jobbar på djupet för att släppa på stela muskler och fascia. Ingen tidigare erfarenhet krävs.Vi börjar med aktivera kroppen i en flödande Vinyasa, blir ordentligt varma för att därefter fokusera på höfterna. Släppa på spänningar som kan finnas lagrade runt höfter och bäcken samt förbättra rörelse och cirkulation i detta område. Rummet värms upp till 27-28 grader. Tag gärna med en vattenflaska.

YIN/YANG YOGA

Yin står för mjukhet, svalka, lugn och den kvinnliga energin. Här stannar vi i varje position mellan 1 och 3 minuter. Fokus ligger på att stretcha bindväven genom avslappning. Passet avslutas med 5-10 minuter Savasana (avslappning).

AW YOGA

Varje fredag erbjuder vi AW Yoga, olika yogaformer och tema för varje fredag. Håll utkik i bokningssystemet, appen vad som gäller.

YOGA FÖR DAGEN

r. Väck kroppen i ett morgon flöde för dagen, det kan variera från återhämtande Yin/Restorative positoner till Vinjasaflöden och allt däremellen. Inget pas är det andra likt. Alla nivåer, erfaren eller oerfaren yogi är välkomna.

WARM STRONG FLOW

En flödande och dynamisk yogaklass där vi utmanar både kropp och sinne samt lockar oss utanför vår comfort zone. Vi värmer upp rummet till 27-28 grader. Alla nivåer är välkomna.